De mooiere dagen zijn alweer in aantocht, de zon begint te schijnen en u kunt weer lekker naar buiten. Helaas is het nog net te koud om heerlijk met de boot te kunnen varen. De boot vaarklaar maken is echter van essentieel belang! In deze blog nemen wij u stap voor stap door hoe u het beste uw boot kunt klaar maken voor de vaart.
Afvoer
Tijdens de winter kan het zo zijn geweest dat uw boot zonder overkapping heeft gelegen, bij een buitenboordmotor gebeurd dit vrijwel altijd. Dit zorgt er vaak voor dat de afvoer doppen verstopt komen te raken met bladeren of andere viezigheid. Dit kunt u echter gemakkelijk oplossen met behulp van een oude tandenborstel of velgen-borsteltje. Het is belangrijk dat u dit na elke winter even doet zo dat de afvoer van water goed afdoende blijft.
Aangroei
Aangroei zorgt er voor dat uw boot minder goed door het water snijd en er dus meer kracht nodig is om deze voort te duwen. Met onze bodemreiniger kunt u gemakkelijk deze aangroei bestrijden in combinatie met een hogedrukspuit. Hiernaast kunt u ook nog een trucje toe passen wat er voor zorgt dat aangroei minder snel blijft hangen. Bij de boot vaarklaar maken kunt u een flinke laag uienzalf aanbrengen onder de boot, hierdoor heeft de aangroei geen kans om zich vast te plakken aan de boot.
Accu
Mits u een elektrische start op uw boot heeft of andere elektronica, is er een accu aanwezig. Deze dient tijdens de winter te worden ontkoppeld zo dat deze niet leeg loopt. Heeft u dit niet gedaan? Dan is het handig om te kijken of er nog genoeg kracht uit de accu komt. Kijk dus even of elektronica op de boot nog goed functioneert tijdens de boot vaarklaar maken.
Reddingsvesten
Niet overal is een reddingsvest nodig, echter moet er wel altijd voor elke opvarende een reddingsvest aan boord zijn. Heeft u simpele foam reddingsvesten? Dan hoeft u deze alleen maar even na te kijken op eventuele schades. Heeft u automatisch opblaasbare reddingsvesten? Dan is het handig om uw reddingsvest om het jaar te laten keuren. Dit is niet verplicht, behalve als u in België vaart. Met een certificaat weet u dat uw reddingsvest altijd functioneel is in benarde situaties.
Brandblussers
Elke boot heeft brandblussers aan boord, echter worden deze niet altijd bekeken door de schipper. Brandblussers hebben een houdbaarheidsdatum en dienen om de twee jaar gekeurd te worden. Het is niet veilig om een niet gekeurde brandblusser aan boord te hebben. Heeft u een kleine boot met buitenboordmotor? Dan is een 2kg brandblusser voldoende. Heeft u een grote inbouwmotor? Dan adviseren wij minimaal een 6kg brandblusser. Met een elektrische motor adviseren wij een lithium brandblusser.
(Buitenboord) Motor
Een buitenboordmotor dient om de drie seizoenen geservicet te worden. Voor een lange levensduur van uw motor raden wij dit ook ten zeerste aan. Meestal wordt de olie compleet ververst en de motor zal weer helemaal goed worden afgesteld. Een inbouwmotor dient, liggend aan het gebruik, ook om de twee tot drie seizoenen geservicet te worden. Na de winter is dit helemaal handig om te doen, een inbouwmotor is namelijk gevoeliger voor vries temperaturen dan bijvoorbeeld een buitenboordmotor. Er kunnen dus onderdelen kapot zijn gegaan door de kou als er geen anti-vries is gebruikt.
Informatie
De boven besproken onderwerpen zijn de basis om uw boot vaarklaar te maken. Voor meer tips kunt u ook de website van FBTO raadplegen. Dit betekend dus niet dat u geen onderdelen of stappen tegen kunt komen die uniek voor uw boot zijn. Heeft u vragen of wilt u advies? Neem gerust contact met ons op via Info@veiligevaart!